Monday, November 16, 2009

Hur jag byggde min Flashproduktion (for dummies, utan svåra uttryck)



Delarna


Frame by frame/
Här animerade jag som man gjorde på den gamla goda tiden, en ruta i taget. Jag ritade min gris och flyttade lite på grisens svans, drog in molnet lite mer osv, för varje steg. Resultatet blev därför inte så mjukt utan ganska hackigt. I Flash jobbar man längs en tidslinje som sedan spelas upp. Jag ändrade alltså under tidslinjens gång med ganska täta mellanrum så att förändringarna skulle ske snabbt.

Bildspel/ Här jobbade jag först i Photoshop där jag gjorde bilderna i rätt storlek. Jag la sedan alla bilder ovanpå varandra (i lager) och sparade dom som en fil. När jag importerade "bilden" i Flash kunde jag då välja att separera alla lager så att alla bilderna syntes. Jag lade bilderna i varsin tidslinje och på olika "tidpunkter". På så sätt kunde jag styra när bilderna skulle synas och när de skulle försvinna. Så fick jag mitt bildspel.

Sync/ Här importerade jag först en ljudfil på en egen tidslinje i Flash, då kunde jag se och höra exakt vart på tidslinjen ett visst ljud kom tex. Sedan animerade jag en gubbe som jag lade på en egen tidslinje. Innan jag la in gubben hade jag gjort den separat som ett s.k "filmklipp". När jag la in den med ljudfilen kunde jag därför styra så att den tajmade med ljudet, så att gubben var stilla när det var tyst i ljudfilen tex, eftersom jag kunde referera till filmklippet och säga att "nu ska gubben bete sig som den gör på ruta 5 i filmklippet".

Shape/ Här ritade jag först en punkt i början av tidslinjen, i mitten av tidslinjen tog jag bort punkten och la i stället till text. Mellan punkten och texten ställde jag in "shape-tween" som då gjorde att punkten formades till text. I slutet på tidslinjen la jag till punkten igen och ställde in "shape-tween" mellan texten och den, så att texten formades tillbaka till en punkt.

Jag pussas/ Här jobbade jag också först i Photoshop där jag la orginalbilden i ett lager, i ett annat lager gjorde jag min mun lite större med ett speciellt verktyg. Jag importerade bilden i Flash och valde båda lagrena så att de blev som två separata bilder. Sedan gjorde jag som ett bildspel kan man säga, lade de olika bilderna/lagren efter varandra på tidslinjen så att bilderna spelades upp efter varandra, dvs så att de små förändringarna blev som en liten film, det såg ut som att jag gjorde en pussmun! 

Shape-Motion/ Här animerade jag en fågel och gjorde så att vingarna rörde på sig genom att en bit in på tidslinjen dra ner vingarna, och mellan det första läget och det andra välja "shape-tween" för att få en mjuk rörelse, som att vingarna flyger. Jag gjorde sedan en osynlig bana för hur jag ville att fågeln skulle röra sig på skärmen med hjälp av ett ritat streck. Genom att välja "motion-tween" så följde fågeln banan. I slutet av tidslinjen, när fågeln var framme i slutet av banan förstorade jag den även lite grann. Så när den flög längs banan blev den lite större och det såg ut som att den kom närmre.

Helheten/ Jag kunde sedan göra en helhet med rubriker som jag gjorde till länkar. Under dessa rubriker kunde jag genom att spara de färdiga filmklippen i samma mapp som helheten länka till dessa så att de visades när man klickade sig in på dem. Det blev som en liten hemsida.

No comments: